Khamis, 11 Februari 2010

Coretn di tepi jendela..

..Bismillahirrahmanirrahim..
"Setiap bencana yg menimpa dirimu sendiri, semuanya telah t'tulis dlm Kitab (Lauh Mahfudzh) sblm Kami Mewujudkannya. Sungguh, yg demikian itu mudh bgi Allah .
Agar kamu tidak b'sedih hati t'hadap apa yg luput dri kamu, dan tidak pula t'lalu gembira t'hadap apa yg Diberikn-Nya kpdmu. Dan Allah tidak mnyukai setiap orang yg sombong & mmbanggakn diri. "
al-Hadid 57 : 22-23
Subhanallah, smpi begini skali Allah Mngajarkn hamba2-Nya utk mnsyukuri nikmat taqdir yg telh lama Dia Tulis ddlm Kitab-Nya yg Mha Suci.
Sesungguhnya Tuhanku ini Maha Mengetahui b/mana utk mmujuk hatiku yg sering dlm gelisah & gundah gulana.
Alhamdulillah, nikmat apakh lgi yg mampu mnandingi nikmat ktenangn & kdamaian dlm hati yg telah Engkau Tiupkn dlm hati stiap hamba yg mminta2 kpd-Mu Tuhan sekelian alam yg tlh Mnciptakn langit & bumi, yg tlh Mnciptakan buln & bintang, Subhanallah...
Segala puji bgi Tuhanku Pnguasa skelian alam..
Ayat2 cinta-Mu ini sgt b'kesn buat bekaln hatiku stiap saat aku dlm down & sedih.
Hari ni last day sem.3, Alhamdulillah..sungguh tak dsangka2, bgitu cpt masa b'lalu tnpa kusedari.
juz nk crite skit sal exam UAM modul saraf tdi, tiada apa yg dpt ku ungkapkn dgn kata2, hanya zikir kpd Allah dpt ku alunkn dlm hati spjg masa mnjawab soaln2 ujian tdi, (huhu...=()
mengapakh bgini?? sbnrnya sejk skolah dlu sya amt lemh klo dlm sains or bio blajar bab saraf atau neuron, then wktu mp5 dlu pun, msa bljr anatomi saraf, bab ni lar yg sya tak brape suke n sya tak brape nk faham n sya tak brape nk mmbace + mnghafal msa nk exam.
Then, bila msuk modul SS, Astarghfirullahal'azim...hanya Yg Maha Mengetahui sja yg Tahu isi hatiku, Dia-lah yg slama ini mmujuk hatiku dgn ayat2 cinta-Nya, Dia-lh yg mmbakar semangatku spy trus blajar dgn sgla nikmat & rahmat-Nya, Dia-lh yg Menemani-ku belajar dgn mnciptakn peneman utk-ku (my totties..=)), Dia segala2nya bgi-ku, terima kasih duhai Kekasih hatiku..
Tiada yg kusembah melainkn-Mu duhai Pencipta bintang2 dilangit, Engkaulh tpt aku mngadu & mmohon sgala bantuan, kini slh satu ujian-Mu telh aku tempuh dgn hati yg tenang berkat kasih-sayang-Mu yg Maha Suci, Subhanallah..aku tau nilai ujian SS ku tlh lama Engkau tentukn ddalam Kitab-Mu, ttpi Engkau Mahu Melihat usaha ku utk blajar, terima kasih Allah krn telh mnguatkn smanagatku..=) kini, aku serahkn sgala2nya kpd-Mu tntg nilai ujianku..
Slps ni, ada cabarn yg lebih besr utk aku tempuhi sbg sorg yg b'gelar dai'e,: aku akn pulang ke Mesia tpt dimana aku akn dicabar, tpt dmana aku akn mnguatkn tarbiyyah dzatiyyahku sndri. MasyaAllah, apakh yg akn aku lakukn di tnh airku sndri, tpt yg jauh dri akhawat2, jauh dri kak naqibah & usrah, tpt yg pnuh ujian dri Taghut..huhu...
honestly, hatiku sgt takut mngenangkn diri ini yg bila2 msa akn futur bila di sana nti, Ya Allah..kuatknlh hatiku..janganlh Engkau tinggalkn aku seorang diri di sana..bantulh hamba-Mu ini duhai Tuhanku..
" wahai manusia! Sungguh, telah datang kepadamu pelajaran (al-Quran) dri Tuhan-mu, penyembuh bgi penyakit yg ada ddalam dada, & petunjuk serta rahmat bgi orang yg b'iman." ( Yunus 10 : 57)
Sungguh dlm hatiku ini, t'lalu banyak penyakit hati, t'lalu mudh aku t'jerumus dlm maksiat & prkara yg sia2, Ya Allah..kuatknlh hatiku ini..
' (Iblis) mnjawab, krn Engkau tlh Mnyesatkn aku, psti aku kan slalu mnghalangi mrk (manusia) dri jalan-Mu yg lurus, kmudian psti aku akn mndatangi mrk dri depn, dri blakang, dri kanan & dri kiri mrk. Dan Engkau tidak akn mndapati kbanyakn mrk b'syukur." ' ( al-A'raf 7 : 16-17)
Ya Allah, smpi bgini skali janji syaitan utk mnyestkn hamba2-Mu ini, aku takut ya Allah..musuhku ini akn dtg dri sgenap penjuru utk mnggoyahkn imanku, utk mmbujuk hatiku mninggalkn cahay iman-Mu, tolonglh hamba-Mu yg lemah ini, lindungilh aku dri godaan syaitn yg mnyesatkn ini..huhu...
kuatknlh smangatku utk terus b'lari di ats jalan dakwah-Mu ini, kuatknlh iman di hatiku Ya Allah..Kuatknlh hatiku Ya Rabbul a'lamin..

0 ulasan:

Catat Ulasan